Wat is het verschil tussen machinaal en handmatig ski en snowboard onderhoud
Ski’s en snowboards moeten als je ze gebruikt ook worden onderhouden. De staalkanten worden botter waardoor je minder grip hebt in de bochten en het belag droogt uit waardoor je minder goed glijd.
Door de staalkanten te slijpen en het belag te waxen zorg je dat jouw materiaal weer in perfecte staat is voor de volgende wintersport. Echter zit er veel verschil in waar je dit laat doen en hoe dit wordt gedaan. Het grootste verschil is of het materiaal met een machine of met de hand wordt onderhouden.
Maar wat is dat verschil dan precies.
Slijpen
Als je de staalkanten van je ski’s of snowboard machinaal laat slijpen, worden deze in een machine gestopt waar ze onder een precieze hoek liggen met de slijpsteen. De steen draait heel snel rond en slijpt een stukje van de staalkant af waardoor alle oneffenheden weg zijn en de hoek van het staal weer goed is. Bij de meeste machines blijft te structuur van de slijpsteen of band in het staal staan en wordt deze niet nog verder gepolijst. Daarnaast kan een machine niet voelen of de staalkant scherp is, deze is ingesteld om een x aantal seconden langs de staalkant te slijpen. Hiervoor is een grof gemiddelde genomen. Zijn jou ski’s er beter of slechter aan toe als gemiddeld wordt er teveel van de staalkant geslepen of ze zijn nog helemaal niet scherp.
Bij handmatig onderhoud kan er gekeken worden of het nodig is om te slijpen of niet.
Als eerst zal de staalkant aan de onderkant worden geslepen, dit heet hangend slijpen. Dit voorkomt dat de ski of het board snel in de sneeuw ingraaft en hapt.
Vervolgens zullen de grove beschadigingen worden opgezocht, deze zullen eerst met een grove diamant vijl worden behandeld. Daarna wordt de volledige staalkant geslepen met een vijl om deze scherp te krijgen. Ook deze vijlen laten een structuur achter. Om de structuur weg te halen worden de staalkanten nog gepolijst met een fijne diamant vijl. Ski’s en boards die van boven tot onder scherp zijn zullen heel snel en agressief reageren, daarom worden de voor en achterkant weer een stukje afgebot om het gemak te vergroten.
Er zit ook een structuur in het belag. Dit is bedoeld voor de afwatering van gesmolten sneeuw onder het belag, zie dit als het profiel in je auto banden. Als je met het licht schuin op het belag kijkt zie je diagonale strepen of bogen. Dit profiel in het belag slijt na gebruik en een ski kan doordat deze aan de zijkanten sneller of minder snel slijt bol of hol gaan staan. Na ongeveer 5 weken gebruik zal het belag een nieuwe structuur nodig hebben.
Helaas zie je vaak dat het belag elke keer wordt gevlakt en een nieuwe sturcutuur krijgt als je ski’s en snowboard inlevert voor onderhoud. Er wordt onnodig veel belag weggeslepen waardoor jouw materiaal eerder aan vervanging toe is. Belag vlakken en een structuur zetten is iets wat je niet met de hand kan doen, het is wel beter om het op een locatie te doen waar dit los gebeurd van het waxen en slijpen en je niet aan een all-in-one pakket vast zit.
Voordelen van machinaal slijpen zijn dat de kosten lager zijn als je dit uitbesteedt en doordat er veel materiaal weg wordt gehaald is het loopvlak perfect vlak en klopt de hoek. Hier is ook meteen het nadeel, er wordt veel materiaal van de ski af gehaald wat de levensduur verkort.
Voordelen van handmatig slijpen is dat de slijtage van de staalkant veel minder is, er wordt maar een minimaal stuk afgeslepen. Ook kan er zelf worden gekozen welke hoek de staalkant moet hebben en hoe ver er moet worden afgebot zodat de ski’s of het board helemaal naar jouw wensen kunnen worden getuned. Doordat dit alles meer tijd kost is het duurder om uit te besteden.
Waxen
Bij machinaal waxen wordt er meestal gebruik gemaakt van een waxjet. Dit is een machine met een verwarmde borstel die wordt ingesmeerd met wax. Ski’s en snowboards worden over de machine heen gehaald en de wax wordt in het belag geduwd. Doordat de contacttijd minimaal is, kan er niet veel wax worden opgenomen. Het belag wordt ook nauwelijks warm en zal niet veel wax absorberen.
Bij sommige waxers wordt na het insmeren de belag nogmaals verwarmd met een infrarood lamp. Dit activeert het belag een beetje maar er wordt geen extra wax toegevoegd, hierdoor zal de hoeveelheid wax nooit toenemen.
Bij handmatig waxen wordt er eerst gecontroleerd of de structuur in het belag nog aanwezig is, deze blijft namelijk langer dan een week zitten. Vervolgens wordt het belag met een staalborstel opgeborsteld zodat alle poriën openstaan, hier slijt de base niet tot nauwelijks van. Vervolgens zal de wax op het belag worden gedruppeld en worden ingesmeerd met een strijkijzer. Het strijkijzer verwarmd het belag waar poriën in zitten, door de warmte gaan de poriën openstaan en zal de wax er in gaan. Nadat het belag weer afgekoeld krimpen de poriën iets en zal er een beetje wax uit worden geduwd. Dit moet worden weggehaald met een krabber. Dit proces van borstelen, waxen en afkrabben kan zo vaak worden herhaald als je zelf wilt. Hoe meer wax er in het belag zit hoe langer het duurt voordat het nogmaals moet worden gewaxt. De wereld top heeft zelf als basis 20 lagen wax. Maar met één laag voor elke drie dagen dat je op de piste staat, kom je ver genoeg. Als er genoeg wax in het belag zit, moet er nog geborsteld worden met een nylon borstel om de poriën goed dicht te maken.
Handmatig waxen is veel intensiever, grote voordeel is dat je meer wax lagen kan aanbrengen, zelf je wax kiezen en dat er niet bij elke wax beurt een stukje van je belag wordt weggeslepen.
Zoals je leest is er een groot verschil tussen handmatig en machinaal slijpen en waxen.
Waarvoor kies jij, laat het weten in de reacties.
2 comments
Dag Max, ik hoor ook wel eens mensen zeggen dat ze bij het zelf waxen de wax aanbrengen, daarna laten afkoelen, vervolgens nogmaals met de waxbout eroverheen, weer laten afkoelen, enfin, dit dus een aantal maal herhalen, en dan pas na zo’n 5 keer de wax eraf gaan schrapen en borstelen. Volgens hen zou hierdoor net zo goed de wax diep in de poriën dringen. In plaats van tussentijds iedere laag te schrapen en vervolgens daar een nieuwe waxlaag op indruppelen/ aanbrengen.
Wat is jouw mening hierover/ advies in deze?
Hi Dick, dit kan in theorie wel.
In de praktijk maakt het niet zoveel uit.
Als je de eerste keer zoveel wax aanbrengt dat je er 2 of zelfs 5 keer mee kan waxen gebruik je te veel wax in het begin.
Doordat je te veel wax gebruikt wordt de ski minder snel warm en duurt het langer om het belag op te warmen en de wax in de poriën te krijgen.
Als je op een ski één lijn wax aanbrengt heb je voldoende om deze in de ski te zetten.
De wax die overblijft is een flinterdun laagje, niet voldoende om een tweede keer aan te brengen.
Daarnaast kom er ook vuil uit het belag wat in de wax gaat drijven. Hierdoor is de toplaag altijd iets vervuild.
Deze wil je daarom liever afkrabben dan er opnieuw in waxen.
Het borstelen tussen de waxlagen zorgt er weer voor dat de porien verder openstaan en de volgende laag beter wordt opgenomen.
Het kan dus wel maar het is niet optimaal. Daarom kies ik er altijd voor om elke keer af te krabben, borstelen en opnieuw te waxen.
De dagen in de sneeuw zijn maar minimaal, dan ga ik niet inleveren op de kwaliteit.