Nieuw-Snowboard-als-eerste-waxen

Nieuw snowboard gekocht? EERST WAXEN!

Met dikke hoofdletters beginnen we deze blog. 

Ik kan er niet bij waarom er nog steeds niet in alle winkels wordt geadviseerd om nieuwe ski’s en snowboards eerst te waxen. Slijpen kan overigens ook geen kwaad, na de bezuinigingen van de laatste jaren is de eindafwerking van de staalkant ver te zoeken. Na een fatsoenlijke slijpbeurt heb je veel meer grip, maar zonder wax ruïneer je een nieuw snowboard op de eerste vakantie al.

Ik zie het zo vaak gebeuren, nieuwe klanten lopen bij mij de werkplaats in met onder hun arm een nieuw snowboard. Vol trots laten leggen ze deze op werkbank, trots dat ze goed hun nieuwe aanwinst goed verzorgen. Meteen beginnen ze met vertellen dat het board zo lekker gleed op de laatste wintersport. De keuze om een nieuw board te kopen hadden ze veel eerder moeten maken, nog nooit hadden ze zoveel grip gehad op de piste.

Meteen vrees ik voor het ergste, als ik het board omdraai zie ik waar ik voor vreesde. Ik wrijf met mijn hand over het belag, aan mijn gezicht is te zien dat het niet goed is. Vertwijfeld vraagt de klant of er wat mis is. Ik vraag: “Heb jij je snowboard gewaxt voordat je op wintersport ging?”. “Nee dat heeft niemand mij verteld”. Het complete belag is verbrand en neemt geen wax meer op. Het enige wat nu rest is een stuk van het belag afslijpen. Dit is enorm zonde en had makkelijk voorkomen kunnen worden. Nu gaat er minder wax in en je moet sneller weer opnieuw waxen. Door niet genoeg te waxen aan het begin moet je straks vaker gaan waxen.

Als niemand jou verteld dat je als eerste je board moet waxen als je deze koopt, kan je dat ook niet weten. Ik ga je nu proberen uit te leggen waarom dit zo belangrijk is.

Als eerste even kort waar wax voor dient. Van wax is vooral bekend dat het zorgt dat je harder glijdt, dit is een mooi bijverschijnsel maar dat is niet de belangrijkste eigenschap.

Wax is de motorolie van je snowboard. Stel je voor dat je een Golf koopt, of nog beter, een gloednieuwe Benz. Als jij hier in de showroom je vakantie koffer in gooit en probeert naar de Spaanse costa te rijden kan ik je garanderen dat je bij Antwerpen al op vluchtstrook staat met een verbrande motor. Een nieuwe auto moet eerst rijklaar worden gemaakt, onder ander de motorolie wordt er dan in gedaan, bij een snowboard is dit niet anders.

Het belag bestaat uit duizenden poriën, deze zijn helemaal leeg als jij je snowboard koopt. Door hoge wrijving met sneeuw en het UV licht wordt het kunststof aangetast en “verbrand” het. Door wax in het belag aan te brengen absorbeert het de wrijvings- en UV energie en smelt de wax vervolgens. Gemiddeld verlies je elke 3 dagen dat je op wintersport bent een wax laag.

“Maar Max er zit toch altijd een laag wax vanuit de fabriek op?” Ja en Nee, ik snap dat dit verwarrend is. Ik zal het proberen uit te leggen. De wax die op een board wordt gesmeerd is vooral bedoeld dat jouw board mooi glimt in de winkel, deze is niet bedoeld om op te glijden. Ik heb je hiervoor verteld dat er poriën in je belag zitten, deze ademen allemaal. Door dit ademende effect verliest je board per jaar 1 laag wax. Boards die in september in de winkel liggen zullen rond mei geproduceerd zijn. Als jij dit board hebt gekocht en in februari op vakantie gaat is het meeste van de wax al weg. Als je een board met korting koopt, is deze vaak van een seizoen ervoor, dan is zeker alle wax weg.

Als ik mijn nieuwe boards uit het plastic haal, gaan er als eerste 5 lagen basis wax in voordat ik überhaupt begin met de speciale waxen voor mijn komende sneeuw trip. Nou snap ik dat jij niet beschikt over een eigen werkplaats, maar minimaal 2 moet zeker wel kunnen.

Mijn advies is om een nieuw snowboard altijd als eerste te waxen, hoe vaker hoe beter. Weet je niet hoe dit moet dan kan je het altijd laten doen. Maar omdat het relatief vaak moet gebeuren en niet moeilijk is kan je het beter zelf doen om geld te besparen. 

Wat vond je van deze blog? Hoe vaak waxen jullie een nieuw board?

Laat het weten in de reacties hieronder.

Zelf aan de slag met waxen en slijpen? Bekijk onze cursussen.
>>>>> Naar de cursussen <<<<<

Liever het onderhoud laten doen? Maak een afspraak.
>>>>> Plan je onderhoud <<<<<

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

4 reacties

  1. Hé Max, je schrijft dat je een laag van het belag moest afslijpen. Hoe doe je dit? Ik heb een 2e hands plank gekocht en het belag ziet er niet best uit. Zou het zinnig zijn er een laagje vanaf te halen?

    1. Hi Boudewijn,

      Als je een stukje van het belag wil slijpen heb je hier een machine voor nodig. Hiervoor zijn twee verschillende soorten, een bandslijper en een steenslijper. Het voordeel van een steenslijper is dat een structuur in de steen geslepen kan worden welke vervolgens weer in het belag geslepen kan worden. Deze structuur heb je nodig om water onder de ski of het snowboard goed af te voeren. Ik kies altijd voor steenslijpen.

      1. Ok duidelijk, dus niet iets wat je makkelijk zelf kunt doen? Ik doe de aanname dat zo steenslijper een dure machine is?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op de hoogte blijven?

Ontvang een e-mail bij nieuwe blogs